Blogiin tulossa Tansanian reissujen matkapäiväkirjat ja myös mahdollisesti muidenkin reissujen kuvauksia.

sunnuntai 14. huhtikuuta 2013

11.01.2011 Tansania 2011 Arusha national park, Momella lodge

Kello oli soimassa 06, mutta Maria heräsi pirteänä jo klo 05.30. Aurinko rupesi pikkuhiljaa nousemaan ja toivoimme näkevämme Kilimanjaron auringon noustessa, mutta tällä kertaa sää ei suosinut ja Kili pysyi täysin pilviverhon takana.

Elias käveli mökkimme ohi ja kysyimme onko lodgesta mahdollista saada kahvia jo ennen aamiaista, joka alkaa vasta klo 07.30. Elias kysyi hotellin henkilökunnalta asiaa ja ilmoitti, että meille tuodaan kohta kahvit huoneeseen. Nostimme pöydän ja tuolit terassille ja kohta saimmekin nauttia aamukahvista.

Myös 3 koiraa ilahdutti meitä juoksentelemalla mökkimme edessä.

Muut hotellivieraat heräilivät pikkuhiljaa ja kahvipöytämme herätti heissä kiinnostusta. Ilmeisesti ainakin hollantilaisten ryhmä on matkansa alussa, koska naapurimökin mies luuli meitä ryhmän jäseniksi ja yritti keskustella kanssamme hollanniksi. Emme valitettavasti ymmärtäneet sanaakaan.

Elias liittyi seuraamme aamiaiselle ja klo 08 oli aika suunnata puistoon ja mikä päivä tästä oli tulevakaan! Lähdimme ensin Ngurdoton kalderan näköalapaikalle ja matkalla näimme mm. gueretsoja, paviaaneja, vaellusmuurahaisia ja yhden kotkan.

Kalderassa ei ollut muuta elämää kuin lauma puhveleita. Kävimme yhteensä kolmella eri näköalapaikalla ja maisemat olivat hienot.

Jatkoimme matkaamme kohti järviä ja edessämme oli todella hitaasti ajava umpikattoinen jeeppi. Yritimme päästä sen ohi ja yhtäkkiä jeepin kuski iskikin liinat kiinni. Meidän oppaamme Elias joutui hieman sompailemaan välttääkseen peräänajon ja ihmetteli mitä kummaa toisen auton kuski oikein tekee. Kun pääsimme autosta ohi, näimme sen kuskina olevan turistin ja se selittää kaiketi tuon kummallisen ajotyylin.

Mikko huomasi lauman vesiantilooppeja ja kurvasimme ensin niitä katsomaan ja sitten jatkoimme kohti Iso-Momellajärveä.

Kaikki muut autokunnat näyttivät olevan picnic-paikalla, mutta me jatkoimme matkaamme sen ohi. Tämä oli Eliakselta hyvä ratkaisu, nimittäin näimme ensin Afrikan kruunukurjen ja jäimme sitä ihastelemaan.

Ihmettelimme hieman kruunukurjen käytöstä ja huomasimmekin vaanivan servaalin.

Saimme ihastella tätä kissaeläintä melko pitkän, kunnes se poistui paikalta.

Huvittavaa tässä oli se, että samaan aikaan kun me ihastelimme servaalia, muut turistit tuijottivat picnic-paikalla tyhjää järveä. Servaali ei ole Arushan puistossa yleinen tuttavuus. Elias sanoi käyvänsä vuoden aikana puistossa noin 15 kertaa ja tämä oli ensimmäinen kerta kun hän näki täällä servaalin.
Kiersimme järvet ja nautimme maisemista ja sadoista flamingoista. Näimme niin paljon eläimiä ajollamme, että myöhästyimme hotellin lounaalta.

Saimme kuitenkin vielä vatsamme täyteen ja sen jälkeen lepäilimme pari tuntia.
Ilta-ajolle lähdimme klo 16. Päätimme suunnata taas järville ja se kannatti. Järvellä oli lukemattomia flamingoja, jotka välillä lennähtelivät järven yllä.

Viivyimme paikalla kauan ja lopulta alkoi sataa. Saimme flamingojen kanssa samaan kuvaan myös osittaisen sateenkaaren. Kävimme näköalapaikalla ja täältä saimme kuvan, jossa kokonainen sateenkaari kaartuu järven ylle.

Nyt oli kuitenkin pakko lähteä kohti puiston porttia, koska kello läheni kuutta ja puisto sulkeutuu.
Näimme vielä tien vieressä puhveleita, seeproja ja pahkasikoja.

Yhtäkkiä Elias jähmettyi ja sanoi edessämme olevan 2 hyeenaa. Hän ilmoitti, ettei usko silmiään, nimittäin hän ei ole nähnyt aikaisemmin hyeenoitakaan Arushan puistossa. Me taidamme olla melko onnekkaita. Arusha on 10. puisto, jossa olemme Tansaniassa vierailleet. Olimme sitä mieltä, että puisto halusi juhlia kanssamme tätä saavutusta ja antoi parastaan.

Illalla ei lodgessa tapahtunut mitään ihmeellistä. Söimme illallisen, pakkasimme rinkat, joimme pari olutta ja painuimme nukkumaan. Tässä vielä muutama kuva Momella lodgesta